artist in residence

Een kunstenaarsblik kijkt naar mogelijkheden, verbindingen. Een verblijf als artist-in-residence, biedt een nieuw te ontdekken plek, geen instant inspiratie tot het maken van tekeningen. Maar de verwondering en bewondering (wat ik zie aan vormen) wordt wel geactiveerd. Wat mijn zintuigen hebben waargenomen aan vormen, kleur (een plukje groen met knalgeel midden op het dorre bladeren pad) en geluid ( zoemende bij, kabbelend water, langsscheurende auto, hamerende specht en andere vogels fluitend) neem ik als boeket mee. Een boeket vol waarnemingen, dat is inspirerend!

Een verblijf als Artist-in-residence.

Een andere omgeving nodigt uit op onderzoek uit te gaan ( al is het maar waar een supermarkt is of een tankstation). Maar het veld en het bos bewandelen is veel leuker en ontspannender en bovenal inspirerender. Met Bomen als metgezel. Bomen die elkaar ondersteunen, omarmen of de wortels om elkaar slaan.

Aangetrokken door het beekje beneden, onder aan het hellingbos, loop ik een minuskuul paadje of, gevallen takken vormen onbedoeld een traptrede, een omgevallen boom een poort.

Op mijn hurken gezeten kijk ik naar het stroompje water wat over  de zandbodem stroomt, ik hoor een hommel zoemen ( of een zandbij in het omgewoelde zand). Ik kijk en zie opgerold weggetrokken prikkeldraad, ik zie een kuil, een ontkiemende eikel met wortel en al losgetrokken. En dan een nest vol ontkiemende eikels, de rode schil met ietsie pietsie geel binnenin, de leven in de kluit van een ontwoortellde boom. Ik sta op om te vertrekken ( want er wacht een afspraak). Verbaasd kijk ik naar ontluikende berkentakken, dan zie ik een dwarsligger waartegen ze steunen. Dit is geen toeval , dit is een scherm. Verder dwaalt mijn oog. Is die kuil een ligplek,? Maar wacht eens, er staan palen en dwarsliggers. Is dit een frame voor een afdak, een slaaplek wellicht. Een ontmoetingsplek? (Of slaat mijn fantasie nu op hol?)

Elke dag tijd voor een tekening of twee, drie kleine met krijt of een grote met houtskool. Zelfs als ik ’s avonds opsta om naar bed te gaan, kan het zijn dat ik nog even sta te tekenen. Deze vrijheid heb ik als artist-in-residence.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *